dinsdag 23 augustus 2016

Het geluid van de zomer

Muziek is verbonden met onze gevoelens, aan herinneringen, aan personen. Bij mijn eerste lief hoort Lemon Tree van Fools Garden. Ik krijg nog altijd kiekevel als ik terugdenk aan de periode dat ik totally into vriendenboekjes was. Ik vulde mijn pepe zijn vragen in terwijl hij die vanuit zijn zetel beantwoordde. Zijn lievelingsmuziek? 'Nat King Kool' pende ik toen neer. Hij kon mij geen plaat laten horen, maar neuriede een liedje met zijn ogen dicht, terwijl hij met zijn hand op zijn bovenbeen tikte. En mijn allereerste ervaring met muziek, dat moet wel met Ebbenhout Blues geweest zijn, toen ik lag te plonzen in bad, ergens rond mijn 2de levensjaar, in mijn ouderlijk huis. De radio stond aan in de keuken, en ik herinner me de beigekleurige badkuip die levensgroot leek.

Het geluid van vorige zomer, dat was  Shots & Squats van Vigiland. Ik hoorde het voor de eerste keer op de radio in een Zweedse taxi, toen die ons van de luchthaven naar ons hotel bracht. Toen onze vakantie ten einde was, keerden we in 2 aparte taxi's terug naar de luchthaven. De taxichauffeur van Phéline en mij heette Ahmad. Hij onderbrak ons gesprek prompt om de muziek a bit louder te zetten. "Is good, Swedish quality!". Sindsdien, fan van Shots & Squats van 't eerste uur.



Maar, het geluid van deze zomer is van een totaal ander kaliber. Minder patserig, minder beats, maar meer tederheid, wat mellow en toch ook sterk. Ook wel een beetje schoon om naar te kijken, uiteraard want hallokes, wat een vrouw. Ik ben geen muziekrecensent, maar goed, dat maakt niet dat ik minder van Lianne La Havas houd. We spelen haar muziek hier al op ieder moment dat we nood hebben aan melodieuze, easy muziek, waar ons hart een beetje warmer van wordt en ons hoofd een beetje rustiger.

Het was al mijn sound of summer sinds ik mijn dochter filmde die groentjes sneed. Een moment waarop ge het geluk zo door u voelt vloeien en uw beide pollekes kunt kussen omdat ge dat moment moogt beleven met uw eigen nageslacht, dat ge de wereld en meer zou gunnen opdat ze mogen opgroeien tot schone, goedhartige vrouwen die sterk, maar recht, in hun schoenen staan. (ik liet mij hiervoor een beetje gaan over mijn kinderen, excuses).

Anyhows, Lianne La Havas kleeft aan vele van onze zomerherinneringen vast. Ik beloofde Phéline alvast naar het eerstvolgende concert mee te nemen in België.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten